lørdag den 23. marts 2013

Jøwt

Jeg er rundet af vendsysselsk muld. Måske er det derfor at skønne mennesker som Niels Hausgaard og Allan Olsen så ofte luner mit sind. Senest var i torsdags, da jeg legede Tante Dorthe med Bertram (Læs: Bertrams mor havde sent møde på arbejdet) og hentede ham i vuggestuen. Da vi havde spist, leget, læst og puttet, var det tid for mig til at sætte mig i sofaen med strikketøjet. Og i stedet for at tænde fjernsynet, blev cd'en "Jøwt" sat på. Den var blevet hjembragt af Bertram og hans mor ugen før fra Vendsyssel. Kendere vil vide at netop denne cd indtil videre kun kan købes i hhv. Frederikshavn og diverse Spar-købmænd i Vendsyssel.

Og hvilken dejlig oplevelse - jeg nåede at høre den to gange. Følte mig straks hjemme i det Allan Olsen'ske univers tilsat et (stort) drys af Hausgaard. Han er historiefortæller og samfundsrevser og med underfundighed og en god portion sarkasme fortæller han om livet i Vendsyssel. Og ja, jeg ved godt, at nogle allerede er faldet fra, fordi der også bliver sunget på vendelbosk - eller vendelbomål hedder det vist. Men jeg elsker det.

Har vist lidt fortrudt, at jeg ikke sagde ja tak til tilbuddet om at købe et eksemplar til mig også. Nå, jeg må jo bare håbe på flere Tante Dorthe-stunder på Nørrebro med Allan Olsen som lydtapet. Eller opfordre den kære mand til at udvide sit salgsområde. Jeg siger bare tak endnu engang og håber på, at han på et tidspunkt også sniger sig herover på gæstevisit. Så er jeg blandt publikum. Jeg siger det bare. Om jeg så skal afsted alene.

"Jøwt" betyder i øvrigt "fedt" eller "godt".

Ved I hvad "himmelbetændt randfog" er? Håber ikke vi får mere af det i år. Nu er det snart nok. Det var lige et sidespring. Ved ikke helt hvor det kom fra.... for det kan da ikke være vejret den sidste uges tid!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Hyggeligt med en kommentar - tak for den...