lørdag den 29. december 2012

Juleferie = meget strik og meget læsning

Jeg har pakket den dårlige samvittighed langt væk og bare brugt størstedelen af mine feriedage på to af mine yndlingsbeskæftigelser, nemlig strik og læsning.

Startede på turen over til Jylland den 24/12 på en bluse med små prikker. Tror den bliver fin. Har fundet opskriften i Interweave Knits Winther 2012. Har strikket krop og er godt igang med det første ærme. Ved af erfaring at ærme nr. 2 bliver sværere at få færdig. Men så venter det sjove jo, samling og strik af den øverste del.

Bøgerne, der er blevet læst, er vidt forskellige. Startede blødt og uforpligtende med en chick-lick af Sophie Kinsella: "Jeg har dit nummer." Den er ligeså sød og sjov fyldt med underlige komplikationer som hendes andre bøger, og er hvad jeg vil betegne som en hyggelig og hurtig læst bog.

Bog nr. 2 var straks i en anden kaliber, og en som gav en del tanker. Det var Christian Jungersens "Du forsvinder". Om hvad der kan ske, når man bliver hjerneskadet. I dette tilfælde pga. en hjernesvulst. Fortælleren er konen til den mand, som bliver ramt. Og det er ikke småting de og deres omgivelser må igennem. En fin og oplysende bog om et til dels tabubelagt emne. Har læst de tidligere bøger af denne forfatter, og han har en evne til at tage fat på emner, der ikke er helt nemme. Jeg kan helt klart anbefale bogen.

Og nu er jeg så igang med en bog fra 50'ernes New York. Vi følger fem unge kvinder på den tid, hvor kvinders største karrieremål burde være at blive gift og derefter underkaste sig manden. Det tror jeg ikke vil ske for alle disse kvinder, men er endnu kun kommet en tredjedel igennem denne murstensroman på 600 sider. Den er en fornøjelse at læse. Den hedder "Det bedste af alting" og er skrevet af Rona Jaffe. Der står på omslaget, at hvis man ikke kunne få nok af Mad Men, så er den et must read. Nu har jeg ikke set Mad Men, men det skulle jeg måske :-)

Og ind imellem disse gøremål har jeg adskillige gange bladret igennem to af mine julegaver: Nemlig "Suveræn Strik" af Lene Holme Samsøe (nøj hvor jeg glæder mig til at skulle igang med nogle af disse lækre designs) og "Køkkenrevolution på høje hæle" af Oscar Umahro Cadogan (har forsøgt mig med en af opskrifterne - en kylling i stegeso - og det lover godt).

3 kommentarer:

  1. Hurra fordi det er lykkes dig at pakke den dårlige samvittighed væk !
    Dårlig samvittighed er nemlig ikke god at holde ferie med:)
    Dejlige bøger- og tak for inspiration.

    SvarSlet
  2. Det lyder som den hyggeligste ferie :) Gode bøger du inspirerer med, tak for det Dorthe, og godt nytår. knus

    SvarSlet
  3. Godt Nytår ... hvor jeg glæder mig til at udforske og følge din blog

    kh Siffe

    SvarSlet

Hyggeligt med en kommentar - tak for den...